lørdag 1. mars 2014

Samtale med en snøbygger; Anna Rönkä


Foto: Hans Petter Sørensen

På slutten av siste dagen i snøprosjektet fikk jeg tid til å prate litt med en av studentene som var med oss i snøen. Anna Rönkä fra Finland tar sin PhD ved Finland University of Oulu, og er nå 4 måneder i Alaska for å jobbe med tesen sin; «Experiences of loneliness». Hun har jobbet iherdig i snøen sammen med oss i to dager, og laget opp til flere versjoner av Munchs "Skrik". I tillegg har hun måttet skrike opp til flere ganger i den store snørammen!



Jeg og Anna setter oss ned i klasserommet og tar oss en kaffe. Praten går lett på engelsk med finsk og norsk aksent, mens de andre legger siste hånd på snøverket i solskinnet utenfor. Anna er ei smilende og koselig jente, og vi snakker om Alaska, studiene, snø, diverse tanker rundt natur og holdninger til det å bruke naturen aktivt slik som vi har gjort i dette prosjektet.

Hva synes du om å bo i Alaska? 
Jeg trives veldig godt, og jeg bare elsker fjellene her, i Finland er det jo så flatt! Hver dag når jeg ser dem blir jeg i godt humør, de skifter farge hele tiden i dagene som blir lysere og lysere.

Hvilket forhold har du til naturen?
Jeg har 2 hunder hjemme, så jeg er vant til å være mye ute i naturen, jeg må jo gå mange turer hver dag vet du. Jeg både liker og er vant til å være mye ute i naturen, både sommer og vinter. 

Anna er ikke redd for å ta i et tak!
Foto: Hans Petter Sørensen
Hvorfor valgte du å bli med på dette prosjektet?
En kollega av meg anbefalte meg å bli med, hun skulle også være med men hun ble dessverre syk. Hun pleier å ta meg med på ting og tipse meg om hva som kan være artig å gjøre her i Alaska. Det var veldig fint å være med på prosjektet og møte Høgskolegjengen fra Norge, jeg forstår faktisk en del av hva dere sier også!


Evelyn, Herminia, Anna & Catrine med Hine-skulpturen!
Foto: Hans Petter Sørensen
Hva tenker du om denne måten å jobbe på?
Jeg tror dette kan være en fin aktivitet for både barn, ungdommer og voksne. For eksempel grupper med ungdommer, skoleklasser eller til og med voksne grupper, det er en flott aktivitet for både store og små! Opplegget slik vi har gjort det i dag er veldig åpent og fint, ikke for strengt og begrensende. Jeg følte vi fikk mye frihet og muligheten for å nærme oss oppgaven kreativt. Men jeg kan tenke meg at med en skoleklasse må man ha litt regler og et strammere opplegg slik at man vet hva man skal gjøre til enhver tid.

Jeg vil også si at det å ta barn med ut i naturen er fantastisk, og å blande det med kreativitet, kunst og håndverk er så flott, det er en god sammensetning. I skolen i dag er det mye fokus på sport, det er bra, men samtidig kan dette ekskludere en rekke barn, og i tillegg kan det skape mer konkurranse mellom barna. Litt konkurranse er bra, men ikke for mye!


Vi avslutter samtalen og går ut igjen for å hjelpe til i oppryddingsarbeidet, og det er ikke farlig så lenge været er slik det er i dag. Prosjektet avsluttes søndags ettermiddag med en liten photoshoot i snøgalleriet vårt.  

(Les Anna Rönkä sine publiserte artikler HER)


- Catrine -  

Oppe fra venstre; Elin Nystad, Herminia Din, Anna Rönkä, Wenche Sørmo, Kåre Børli, Eirik Dahl og Evelyn Utigard
Nede fra venstre; Karin Stoll, Catrine Hole, Mette Gårdvik og Darryl Bailey

Foto: Hans Petter Sørensen







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar